Hva er planen med kiloene!

Hva er så planen med kiloene?

Det er selvsagt mye jeg kan gjøre. Her er noen punkter jeg har kommet fram til.

  1. Jeg kan trene.
  2. Jeg ta en gjennomgang av kostholdet mitt, og begynne å spise sunnere og mer regelmessig.
  3. Jeg kan bli mer bevist på hvor mye jeg spiser og hvor ofte jeg kose spiser
  4. Hva med diet?

Hva har jeg så bestemt meg for å gjør?

I januar satte jeg startskuddet. For å få en pangstart  så har jeg gjort noe sikkert mange  er uenige i, jeg har valgt en pulver diett. Så halve januar har vært diett tid for meg!

Dette er måltidserstattere som jeg tar i stedet for ordinære måltider. Men i tillegg tenker jeg å få testet ut, eller iallfall prøve å finne ut hva jeg kunne tenke meg å trene med, nå i disse mørke vinter månedene.

Nå går vi jo mot lysere tider, og jeg så faktis solen på lørdag i forrige uke.  Det er alltid så flott når solen endelig titter fram etter flere måneders fravær. Man setter litt mer pris på å se solen da. Man begynner og glede seg til vår og sommer.

 

Måltidserstatter kan være et godt alternativ til frokost, særlig fordi det er mange som hopper over frokosten, kanskje bare drikker en kopp kaffe. Dette er ikke veldig lurt når du tenker at du skal gå ned i vekt. Om du begynner dagen uten mat, så vil behovet for mat være der utover dagen og ettermiddagen. Da spiser man gjerne dertil mer seinere på dagen. I iallfall ser jeg at jeg har lett for å spise for mye seinere på dagen, om jeg ikke har fått regelmessig måltider i løpe av dagen.

Nå er ikke jeg noe kostholds ekspert, så om du ønsker ekspert råd på sunt kosthold  er nok ikke jeg den rette. Det jeg vet om kosthold utifra min yrkeserfaring er viktighet av regelmessige måltider. Om du føler behov for å innta noe mellom måltider, så bør det ikke inkludere karbohydrater eller syrlig mat. Da dette kan være skadelig for tennene og selvsagt heller ikke så sundt for din helse generelt.

Kuren jeg falt på er Cambridge kuren. Dette fordi jeg har erfaring med den fra tidligere tider. Jeg brukte denne som en kur etter jeg fikk barn nummer 2, for å klare å komme ned i vekt. Noe som var vellykket i mange år. Men etter dette har jeg fått barn nummer 3, minstemann som nå er 7 år, og jeg har ikke klart å komme meg ned i vekten som jeg var i før hans ankomst. Rart det skal være så vanskelig.

Fordelen med denne er at smaken er god, spesielt sjokolade-mint og  sjokolade. Det er disse som har falt i smak hos meg. Suppene blir man raskt lei ser jeg. Ulempen er at den er ikke så lett å få tak i , den må bestilles. Cambridge kuren selges ikke på butikkene, men gjennom forhandlere.

Jeg har jo også testet ut en del andre merker på veien hitt, men mye går på smaken. Men smak er jo  individuelt , så selv om jeg liker denne, så kan det være at du ikke liker denne.

Hva med veien videre?

Det som er viktig å huske på, er at det beste tipse for varig vektreduksjon er endring av de ordinære kostholdsvanene dine. Du kan ikke bruke en kur og regne med å gå tilbake til gamle vaner og stillesittende liv, og beholde din oppnådde vektreduksjon, slik fungerer det ikke. Du har en jobb og gjøre etter avslutningen av en slik kur. Den jobben er desto viktigere, for her kommer langtidsendringen inn. Endringer av vaner og nye vaner må etableres og vedlikeholdes.

Kroppen huske

Kroppen husker den høyeste vekten den har hatt. Derfor er det viktig å klare å opprettholde den nye vekten, og på denne måten lærer du kroppen opp til å ha en ny hukommelse, men det  tar tid.

Veien videre

Jeg kommer seinere tilbake med hva som har fungert for meg tidligere når det gjelder vedlikeholdsfasen, etter vektreduksjon. Der vil jeg komme med tips om hvilken kostholdsvei jeg velger.

Lykke til! Til dere der ute som har samme utfordring som meg! Kommenter gjerne om det er noe du er enig eller uenig i.

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.