Helse og vektnedgang

Helse og vektnedgang

Jeg hadde et nyttårsforsett og det var å ta tak i vekten min, og ikke tillate flere kilo og krype på meg. Helse og vektnedgang var mitt mål. I mitt innlegg sist i januar Nå er det nok! – Lise Kolpus skrev jeg om fedme og det mangfoldet av forklaringer på problemet og kurer som liksom skal hjelpe deg på veien mot vektnedgang.

Siden har det kommet innlegg som Hva er planen med kiloene! – Lise Kolpus. Der jeg forteller om hva jeg tenker som kan være veien min for å komme nærmere mitt mål. Her forteller jeg hva jeg har valgt som startskudd for å nå mitt mål om helse og vektnedgang. Her forteller jeg om min pulverkur for å få en flying start.

Senere innlegg tar deg med på min reise gjennom alternative trenings muligheter Trening – hva velger jeg? Bedre fysisk form og kondis? – Lise Kolpus Her forteller jeg om hva mitt valg ble når det gjelder trenings type for å nå målet mitt som er helse og vektnedgang.

Så hvordan går prosessen videre for bedre helse og varig vektnedgang?

Hvor er jeg i dag

Jeg hadde en flying start med pulver kuren som varte til slutten av februar.  Etter dette har jeg lest med opp på litt ulike dietter, jeg har hatt tilbakeslag og framgang igjen. Jeg har gått opp noen kilo igjen, for så og funnet retningen  igjen. Men jeg trener fortsatt 2* i uken, og sluntrer ikke unna treningen. Så der syns jeg selv at jeg har vært flink.

Kostholdet mitt

Nå om dagen bruker jeg en del tid på å lese meg opp på lavkarbo kosthold. Dette er så inn i tiden, og det er derfor lett å finne mye litteratur og lesing om emnet. Det eksisterer flere retning innen dette kostholdet. Hovedprinsippet er at man reduserer inntak av sukker og stivelse. Karbohydratinntaket kan variere fra 20-125 gram avhengig av hvilken retning av dietten du velger. Vanlig norsk kosthold inneholder mellom 250- 350 gram karbohydrater.

De punktene jeg legger vekt på
  1. Jeg sjekker alltid karbohydrat innhold på varer jeg kjøper. Dette bør være under 5 gram karbohydrater per 100 gram om jeg skal vurdere og kjøpe produktet.
  2. Grønnsaker over bakken dvs. ikke poter blant annet.
  3. Meieriprodukter velg feteste alternativer, så nå er margarin byttet ut med smør.
  4. Nøtter kan være flott snacks, med det kan være mye kalorier i de, så når du ønsker vektnedgang må du tenke på dette også. Jeg er veldig forsiktig med nøtter da jeg vet at nøtter er jo veldig godt, så det er så vanskelig å begrense seg.
  5. Spis kjøtt, fisk, skalldyr og naturlig fett og fete sauser. Jeg sjekker alltid karbohydrater når jeg kjøper blandingsprodukter som kjøttdeig og pølser, for her har jeg sett, dette kan variere veldig.
  6. Drikk vann, kaffe og te. Jeg drikker som regel vann og kaffe. Til frokost blir det fettkaffe, gjerne inkludert ett egg. Da føler jeg meg mett og fin som regel helt til lunsj og gjerne litt forbi lunsj tiden også.

 

Unngå:
  1. Sukker
  2. Stivelse (Brød, pasta, ris og poteter)
  3. Margarin
  4. Frukt, det er mye naturlige karbohydrater i frukt, dette er viktig å være oppmerksom på når du tenker vektnedgang.

Siden jeg har et mål om bedre helse og vektnedgang så satser jeg på laves mulig mengde karbohydrater, det vil si LCHF (low carb high fat) er en forkortelse som ofte brukes om ketogene dietter. Her reduseres karbohydrat innholdet til under 20 gram hver dag. Så da bør man telle  karbohydrater for å holde oversikt. Jeg har i tillegg kjøpt meg Keto-sticks for å kontrollere ketoner.

Det er her jeg er nå, prøver å finne ut hva som egner seg som frokost, hva velger jeg til lunsj og til middag. Syns egentlig det er mye spennende lavkarbo middager. Men jeg har hatt det litt vanskeligere med alternativ lunsj. Dette fordi jeg nå ikke spiser brød og knekkebrød.

Så slik går nå dagene. Jeg eksperimenterer  en del på kjøkkenet for tiden. Er du i gang med vektnedgang? Legg gjerne igjen en kommentar og fortell din historie og dine erfaringer.

NB min vektnedgang til nå: -7 kilo. Jeg er fornøyd. Men jeg jobber videre da det ennå er en del kilo for mange her og der.

Meg

 

 

 

Facebook kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.