Kreta i Mai

Kreta i Mai

Solnedgang på Kreta første kveld.

Kreta i Mai er en ny opplevelse. Jeg var litt usikker på hvordan været her ville være på denne tiden av året, men ser nå at denne bekymringen kunne jeg ha spart meg for. Været har vært helt perfekt, passelig varmt og passelig på alle måter.

Rethymnon som var reisemålet våres denne gangen var en behagelig rolig plass, vi bodde cirka en halv times spasertur fra selve sentrum.

Summer Dream

Var et lite koselig hotell, med flotte leiligheter, rent og pent og meget hyggelig personell. Nært til stranden og strandpromenaden. Basseng området består av et barnebasseng og et litt større basseng, egentlig helt perfekt.

https://www.summer.gr/index.php/en/

Pleier du å reise til varmere strøk i Mai? Hva er din erfaring?

På Kreta
Summer Dream
Summer Dream

 

 

17.Mai

17.Mai

Norges nasjonaldag 17.mai, en viktig dag for folket, en viktig dag og markere. Hva gjør du på 17.Mai?

Min dag

17. Mai er synonymt med barnetog og folketog, med pølser og is og med taler på torget. Det er synonymt med bunadskledde og festkledde mennesker, med det norske flagg vaiende fra vært et hus og i hver en hånd, korpsmusikk og glade barn. Jeg har stort sett brukt dagen til å gå i tog og gjøre det alle andre gjør på denne flotte dagen for landet. Men i år er det annerledes, på alle mine år så er dette andre gangen jeg reiser utenlands på denne dagen, første gang var i 2010. I år er vi på Kreta på dagen, og dagen blir nok markert på en annen måte enn hjemme. Det at jeg ikke er i Norge på dagen betyr ikke at jeg ikke syns dagen er viktig, det bare av og til blir slik at ferien faller på en slik dag. Uansett så kan vi pynte oss og  sende Norge en god tanke på denne flotte dagen.

Gratulere med dagen alle der hjemme!

Gratulere med dagen!
17.Mai
Is må det være

Helse og vektnedgang

Helse og vektnedgang

Jeg hadde et nyttårsforsett og det var å ta tak i vekten min, og ikke tillate flere kilo og krype på meg. Helse og vektnedgang var mitt mål. I mitt innlegg sist i januar Nå er det nok! – Lise Kolpus skrev jeg om fedme og det mangfoldet av forklaringer på problemet og kurer som liksom skal hjelpe deg på veien mot vektnedgang.

Siden har det kommet innlegg som Hva er planen med kiloene! – Lise Kolpus. Der jeg forteller om hva jeg tenker som kan være veien min for å komme nærmere mitt mål. Her forteller jeg hva jeg har valgt som startskudd for å nå mitt mål om helse og vektnedgang. Her forteller jeg om min pulverkur for å få en flying start.

Senere innlegg tar deg med på min reise gjennom alternative trenings muligheter Trening – hva velger jeg? Bedre fysisk form og kondis? – Lise Kolpus Her forteller jeg om hva mitt valg ble når det gjelder trenings type for å nå målet mitt som er helse og vektnedgang.

Så hvordan går prosessen videre for bedre helse og varig vektnedgang?

Hvor er jeg i dag

Jeg hadde en flying start med pulver kuren som varte til slutten av februar.  Etter dette har jeg lest med opp på litt ulike dietter, jeg har hatt tilbakeslag og framgang igjen. Jeg har gått opp noen kilo igjen, for så og funnet retningen  igjen. Men jeg trener fortsatt 2* i uken, og sluntrer ikke unna treningen. Så der syns jeg selv at jeg har vært flink.

Kostholdet mitt

Nå om dagen bruker jeg en del tid på å lese meg opp på lavkarbo kosthold. Dette er så inn i tiden, og det er derfor lett å finne mye litteratur og lesing om emnet. Det eksisterer flere retning innen dette kostholdet. Hovedprinsippet er at man reduserer inntak av sukker og stivelse. Karbohydratinntaket kan variere fra 20-125 gram avhengig av hvilken retning av dietten du velger. Vanlig norsk kosthold inneholder mellom 250- 350 gram karbohydrater.

De punktene jeg legger vekt på
  1. Jeg sjekker alltid karbohydrat innhold på varer jeg kjøper. Dette bør være under 5 gram karbohydrater per 100 gram om jeg skal vurdere og kjøpe produktet.
  2. Grønnsaker over bakken dvs. ikke poter blant annet.
  3. Meieriprodukter velg feteste alternativer, så nå er margarin byttet ut med smør.
  4. Nøtter kan være flott snacks, med det kan være mye kalorier i de, så når du ønsker vektnedgang må du tenke på dette også. Jeg er veldig forsiktig med nøtter da jeg vet at nøtter er jo veldig godt, så det er så vanskelig å begrense seg.
  5. Spis kjøtt, fisk, skalldyr og naturlig fett og fete sauser. Jeg sjekker alltid karbohydrater når jeg kjøper blandingsprodukter som kjøttdeig og pølser, for her har jeg sett, dette kan variere veldig.
  6. Drikk vann, kaffe og te. Jeg drikker som regel vann og kaffe. Til frokost blir det fettkaffe, gjerne inkludert ett egg. Da føler jeg meg mett og fin som regel helt til lunsj og gjerne litt forbi lunsj tiden også.

 

Unngå:
  1. Sukker
  2. Stivelse (Brød, pasta, ris og poteter)
  3. Margarin
  4. Frukt, det er mye naturlige karbohydrater i frukt, dette er viktig å være oppmerksom på når du tenker vektnedgang.

Siden jeg har et mål om bedre helse og vektnedgang så satser jeg på laves mulig mengde karbohydrater, det vil si LCHF (low carb high fat) er en forkortelse som ofte brukes om ketogene dietter. Her reduseres karbohydrat innholdet til under 20 gram hver dag. Så da bør man telle  karbohydrater for å holde oversikt. Jeg har i tillegg kjøpt meg Keto-sticks for å kontrollere ketoner.

Det er her jeg er nå, prøver å finne ut hva som egner seg som frokost, hva velger jeg til lunsj og til middag. Syns egentlig det er mye spennende lavkarbo middager. Men jeg har hatt det litt vanskeligere med alternativ lunsj. Dette fordi jeg nå ikke spiser brød og knekkebrød.

Så slik går nå dagene. Jeg eksperimenterer  en del på kjøkkenet for tiden. Er du i gang med vektnedgang? Legg gjerne igjen en kommentar og fortell din historie og dine erfaringer.

NB min vektnedgang til nå: -7 kilo. Jeg er fornøyd. Men jeg jobber videre da det ennå er en del kilo for mange her og der.

Meg

 

 

 

Kreta endelig!

Kreta endelig!

Da er nedtellingen over og vi er på Kreta endelig! Sol , sommer og varme venter. Bikini, solkrem og Aftersun.  Strandliv, bassengkant og bading.

Ventetiden

Småen på 7 år har gledet seg lenge, og telt dager. Flyturen var ok, litt tung siden vi reiste om natta, men alt går bare man er innstilt på det. Jeg hadde tatt med pute og pledd til småen, så han var fornøyd.

Kreta endelig her

Nå har vi en hel uke på Kretas vakre øy og varme, og min plan er og slappe av og kose meg en hel masse med gode venner. Spise litt god mat og legge dietten litt på hylla.  Mine planer er strandliv eller litt sløvetid ved basseng kanten. Bikinien skal være standard plagg på formiddagen, og på telefonen har jeg lastet ned en ny liste på Spotify. Så da ligger alt til rette for «relaxing time».

Har du planer om å reise noen steder i nærmeste framtid? Hvor liker du å reise?

Strandliv
Strandliv og bading

Plast et bevisst valg!

Plast – Et bevisst valg!

I disse dager har det vært stor fokus på plast og dens forurensning. Det er spesielt stor fokus på mikroplast og de miljøproblemene som følger med denne. Er plast et bevisst valg for deg? Tenker du igjennom hva plast gjør med miljøet rundt deg? Hva kan du gjøre for å redusere mikroplast?

Plast et bevisst valg!
Plastposer et problem?

Plast i hverdagen

Plast er blitt helt normalt i dagens samfunn. Vi finner plast og produkter tilvirket av plast overalt rundt oss. Det er plast i handleposene, i brusflaskene, i emballasje til matvareproduktene du bruker, i matpakkeposer, folier m.m.

Mikroplast

I denne informasjonstiden har ordet mikroplast dukket opp oftere og oftere. Hva er så mikroplast? Hvor finner vi den? Mikroplast kan være så smått at det er usynlig for det blotte øye, du må av og til bruke mikroskop for å kunne se de små partiklene, helt nedi en mikrometer.  Plast er ikke noe som er naturlig i naturen, det er industrielt framstilt for sitt formål, og det er framstilt for å ha lang holdbarhet. Så derfor brytes plast nesten ikke ned i naturen. Derfor oppstår problemene med opphopning av plast, og miljødirektoratet regne med at plast utgjør  omtrent 75% av marint avfall.

Hvordan vet vi om det er plast i produktene vi kjøper? Hva må du se etter?

Noen av stoffene du kan se etter er blant annet:

Polyetylen(PE)

Polyetylentereftalat(PET)

Polymetylmetakrylat(PMMA)

Polypropylen(PP)

Nylon

Hvorfor må du se etter disse stoffene? Jo fordi om innholdsfortegnelsen forteller deg at de produktene du tenker å kjøpe inneholder noen av disse stoffene, som kosmetikk, hudkrem, hygieneprodukter m.m. så er dette trolig mikroplast. Siden mikroplast er et stort miljøproblem ut ifra mengden marint avfall så bør vi nok bli bevisst på hva som kan inneholde mikroplast.

Hva kan du gjøre?

Plast er et bevisst valg! Hvor bevisst er din hverdag som forbruker i forbrukersamfunnet?

  • Hvordan emballasje bruker du?
  • Bruker du plastnett eller stoffnett når du handler?
  • Vasker du dine syntetiske klær for hyppig? Hvilken type klær velger du og kjøpe?
  • Velger du miljøvennlige alternativer der det er mulig?
  • Kast ikke plast i naturen.
  • Kildesorter alt avfall.

Viste du at miljømerket SVANEN forbyr mikroplast i sine produkter forresten??

 

 

Plast et bevisst valg
Plastemballasje finner vi overalt
Bruker du papir eller plast pose?
Papirpose et godt alternativ?

 

 

Mai aktivitet

Mai aktivitet

I dag 10.mai er det Kristi Himmelfartsdag. Denne dagen kommer 39 dager etter første påskedag. På denne dagen minner vi at Jesus skal ha fart opp til himmelen, 39 dager etter oppstandelsen.

Hvilken mai aktiviteter har vi?

Så hva styrer folk flest med på en slik helligdag? Hva er vanlig mai aktivitet?

Konfirmasjon?

Konfirmasjon ser ut til å være den store happeningen i mai måned. Kristi Himmelfartsdag er da en typisk dag med denne aktiviteten. Her i huset råder ingen unntak på dette området. Invitasjonen kom for vel en måned siden, kanskje mer, husker ikke nøyaktig.  Så derfor i dag er mai aktivitet hos oss, på med finstasen, og i konfirmasjonsselskap.

Konfirmanten

Konfirmanten var flotte Elise, datter til våre venner Mona og John. Selskapet var flott, med mye god mat og mange deilige kaker. Derfor tok dietten min en pause i dag, slik må det bare bli av og til. En flott dag var det.

Har du gjort noe spesielt i dag? Vært i konfirmasjon kanskje?

Finstasen for selskapsaktivitet i Mai
Selskaps klar
I selskap

Nedtelling til ferien!

Nedtelling til ferien!

Her hjemme er snøen begynt å tine, våren er her. Solen skinner stor og fin på himmelen innimellom. Egentlig helt som forventet utfra årstiden. Gradestokker denne morgenen viser 10-12 pluss grader. For ikke lenge siden skrev jeg om sol og varme, og vår planlagte ferietur til Kreta.  Les gjerne : http://www.lisekolpus.no/sol-og-varme/

Ferie på Kreta mange ganger

på Kreta har jeg feriert mange ganger og koser meg like mye hver gang. Men denne gangen skal vi teste ut en ny plass jeg ikke har vært på tidligere –Rethymnon – en sjarmerende ferieby  står de på Apollos nettsider. Vi har aldri vært på Kreta i mai, så og besøke Kreta på denne årstiden skal bli spennende. Jeg er egentlig ikke noe stor fan av og dra til sol, varme og Syden i juli og august. Denne årstiden har en lei tendens til å bli skrekkelig varm for meg. Så jeg foretrekker mai, juni, september og oktober.

Tidligere reise mål på Kreta har vært:

Agii Apostoli

Agii Apostoli som er perfekt for barnefamilier, med leilighetshotell og nær beliggenhet til en liten og familievennlig strand. Kort bussavstand til Chania om du ønsker deg mer liv og røre, eller bare å kikke rundt i Gamlebyens mange små butikker. Her bodde vi på et flott leilighets hotell, Stellina Village, med flotte hvite leiligheter i to etasjer.

Flotte leiligheter
Basseng moro
Barna koser seg med basseng moro

Agi Marina

Agi Marina her har vi vært to ganger, og begge gangene har vi bodd på Iolida Beach, et flott leilighetshotell, hvor du kan få all inklusiv, halvpensjon eller det du måtte ønske. Hotellet ligger helt nede med stranden, men om det er mye vind kan stranden bli veldig smal og bratt, slik det var en del når vi var der. Men det var tross alt et koselig hotell med god mat. Leilighetene er fordelt på begge sider av en trafikkert vei, og om man får leilighet på andre siden av gaten, så er det et lite stykke å gå. Det er nærliggende til barnefornøyelser rett over gaten, og om du ønsker å dra på sightseeing, så er dette også svært nært. Vi tok en del turer med de små tognene som ofte er og se på ferie plassene, og dette var skikkelige koselig. Vi fikk fotografert mange bilder på disse turene. Det var også en grei ting å gjøre for å få pause fra stranden. Her er det heller ikke så langt inn til Chania by om du ønsker litt mer liv og røre.

Daratso-Agii Apostoli

Daratso-Agii Apostoli, her bodde vi på Hotel Nontas som lå 200-300 m fra stranden, og også her var det kort avstand inn til Chania sentrum om du ønsket litt mere fornøyelse, som shopping og stort utvalg av restauranter. Dette var et leilighets hotel, med greie leiligheter, men det var mange trapper, så det kan være tungt med barnevogn. Når jeg bodde her hadde jeg barnevogn med, og det ble litt krevende til tider. Betjeningen var lite service innstilt, så jeg anbefaler ikke dette hotellet. Men her var det og nærliggende til barnefornøyelser som lekeland, men litt lengere avstand til stranden. Men for oss var det denne gangen ikke noe stor problem da vi hadde små barn med, og trivdes best ved basseng kanten.

Det er nok mange flotte plasser på Kreta og også andre plasser, jeg ønsker alle en riktig god ferie og håper du får badet mye.

Nedtelling:

Sol og varme 4 dager igjen.

Tannlegen og betaling!

Tannlegen og betaling når du er voksen

Hva må du betale når du skal til tannlegen? Har du krav på noe refusjon fra Helfo? Hvordan fungerer dette?

Betaling hos tannlegen

Slik systemet er lagt opp her i landet, så må du som voksen stort sett betale  tannbehandling selv. Det vil si når du er over 20 år. Når du er mellom 18-20 år så betaler du en redusert pris hos den offentlige tannlegen. Men det fins unntak.

Om Helfo refusjon

Det er en del av befolkningen som allikevel har krav på tannbehandling til redusert pris, disse pasienten får noe som kalles Helforefusjon.  Denne refusjonen er regulert under Folketrygdloven § 5.6. om tannlegehjelp.  Rundskriv med regelverk og takster vedrørende stønad til dekning av utgifter til tannbehandling finner du i «det gule hefte».

Punktene er :

  1. sjelden medisinsk tilstand (spør tannlegen om hvilke tilstander som til enhver tid er med på denne listen, eller les mer om sjeldne medisinske tilstander på helsenorge.no)
  2. leppe-kjeve-ganespalte
  3. svulster i munnhulen, tilgrensende vev eller i hoderegionen for øvrig
  4. infeksjonsforebyggende tannbehandling ved særlige medisinske tilstander
  5. sykdommer og anomalier i munn og kjeve (tann- og kjevekirurgisk behandling)
  6. periodontitt (tannkjøttsykdom)
  7. tannutviklingsforstyrrelser (medfødte tilstander)
  8. bittanomalier (tannregulering/kjeveortopedi)
  9. patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon og erosjon (alvorlig tanngnissing og syreskader)
  10. hyposalivasjon (munntørrhet)
  11. allergiske reaksjoner mot tannrestaureringsmaterialer (i munnhule eller på hud)
  12. tannskade ved godkjent yrkesskade (yrkesskaden må være godkjent av NAV og tannbehandlingen må ha sammenheng med yrkesskaden)
  13. tannskade ved ulykke som ikke er yrkesskade (fritidsulykker)
  14. sterkt nedsatt evne til egenomsorg hos personer som har varig sykdom eller varig nedsatt funksjonsevne (den sterkt nedsatte evnen til egenomsorg må ha vart i minst ett år og ha forårsaket redusert tannhelse)
  15. helt eller delvis tanntap, uten egne tenner i underkjeven (og ute av stand til å kunne bruke løstsittende protese)

Flere av punktene krever at du har en legeerklæring med din diagnose fra din lege eller psykolog. I tillegg må tannlegen vurdere om det er en sammenheng mellom din sykdom og din reduserte tannhelse, i forhold til det som forventes og være normalt.

Helfo utbetaler stønad etter fastsatte takster, mens tannlegen har fri prissetting. Beløpet du får dekket kan derfor være lavere enn det du har betalt. Derfor vil egenbetalingen når du har krav på helfo refusjon kunne variere fra tannlege til tannlege.

Mange tannleger har avtale med Helfo om direkte oppgjør. De får da refundert den delen av behandlingen som Helfo dekker direkte. Dette betyr at du bare betaler mellomlegget/egenbetalingen.

Hva med eldre?

Eldre betaler stort sett sin tannbehandling selv, men det fins unntak her også. Er du pleietrengende og er under hjemmetjenesten eller innlagt på institusjon så er du prioritert gruppe i den offentlige tannhelsetjenesten. Det betyr at om det offentlige tannhelsetjenesten har kapasitet så får du gratis tannbehandling. Har du dårlig råd, kan du søke NAV om støtte til tannbehandling (etter sosialtjenesteloven).

Andre prioriterte grupper innen offentlig tannhelsetjenesten er jamfør lov om tannhelsetjenesten:

  • Barn og ungdom fra fødsel til og med det året de fyller 18 år.
  • Psykisk utviklingshemmede i og utenfor institusjon
  • Grupper av eldre, langtidssyke og uføre i institusjon og hjemmesykepleie.
  • Ungdom som fyller 19 eller 20 år i behandlingsåret
  • Andre grupper som fylkeskommunen har vedtatt å prioritere.
    • Dette kan være rusmisbrukere
    • Pasienter med tannlegeskrekk
    • Innsatte i fengsel

Krav:

Ofte er det spesielle krav som blant annet at du er innsatt i fengsel mer enn 3 måneder, eller at du har mottatt hjemmetjenesten mer enn 3 måneder , for at du skal komme inn under enkelte av de prioriterte gruppene i den offentlige tannhelsetjenesten.

Ellers har jeg tidligere skrevet om Helseminister Høie og de endringen som har skjedd angående behandling av pasientene med tannlegeskrekk  hos privatpraktiserende tannleger. Les gjerne:

http://www.lisekolpus.no/tannlegeskrekk-hva-betaler-jeg-kan-jeg-bestemme-tannlege-selv/

 

Tannlegen
Privat

 

 

 

 

 

 

 

 

Håndhygienedagen

Håndhygienedagen

5.mai er håndhygienedagen. Formålet med denne dagen er å synliggjøre håndhygienes viktige rolle innen smittevern for helsepersonell og selvsagt da også hos tannleger.

 

Vasker du dine hender?

Så derfor spør jeg: Vasker du dine hender godt nok? Da regner jeg med at jeg får et tydelig ja fra alle dere helsearbeider som er der ute. Men selv om du vasker dine hender godt nok, så skader det ikke med en liten oppdatering om hvorfor vi gjør dette og hva formålet er.

Hvorfor er håndhygiene viktig?

«Antibiotikaresistens regnes som en av de mest alvorlige truslene mot den globale folkehelsen. Godt smittevern er, sammen med restriktiv og korrekt bruk av antibiotika, våre viktigste tiltak mot resistensutvikling. Håndhygiene, utført på rett måte og til rett tid, er ett av våre aller viktigste smitteverntiltak» Dette er å lese på folkehelseinstituttets hjemmeside:

https://www.fhi.no/sv/forebygging-i-helsetjenesten/handhygiene/verdens-handhygienedag-5.-mai/

Hvordan utføres så håndhygiene hos din tannlege, sykepleier eller lege ?

  • Hånddesinfeksjon er en flytende alkoholbasert væske eller gel, som påføres hendene dine i 20-30 sekunder. Dette er mer effektivt enn såpe og vann mot de fleste mikroorganismer. Det er lettere og gjennomføre og er mer skånsomt mot huden.
  • Håndvask med såpe og vann, bør utføres i minst 40-60 sekunder, blant annen når dine hendene er synlig skitne eller tilsølt med organisk materiale som kroppsvæsker og mat.

Fokus på håndhygienedagen 5.mai

Derfor har vi denne uken som har gått hatt fokus på håndhygienen på tannklinikken min. Vi har oppdatert vår kunnskap i forhold til hva som anbefales. Så ja vi er gode på håndhygiene , og vil fortsette med det, til det beste for våre pasienter. Hos oss skal du være trygg på at vi alltid har smittevern i fokus.

Hentet fra fhi.no